Jo van Hauwe, fotograaf

Deze post is toegewijd aan mijn grootvader Jo van Hauwe. Wat volgt zijn enkele scans uit een fotoboek van hem, genaamd ‘Köln’ oftewel Keulen. Het is vrij verwarrend wat er eigenlijk in te zien is. Je ziet foto’s van expo 58 en dan later foto’s uit het leger. Enige link kan in gedachten voltrokken worden. Hier krijg je enkel de legerfoto’s te zien. Die intrigeerden me net dat tikkeltje meer.

Mijn grootvader heb ik niet zo lang gekend, hij stierf toen ik 10 was en toch heb ik warme herinneringen aan hem. Wel wist ik niet wat hij kon, buiten het sleutelen aan kleine treintjes en het repareren van auto’s in zijn garage, zo was hij intensief bezig met fotografie! Hij trok analoog en ontwikkelde de foto’s zelf in een donkere kamer (zoals al de foto’s die je te zien krijgt). Ik wist niet hoe oude fototoestellen of een vergroter eruitzagen, tot ik het bij mijn oma te zien kreeg. Zij is trouwens diegene die me dit boek gaf. Ze gaf het als een bron van inspiratie voor eigen creaties. En dat werd het ook!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Enkele afbeeldingen die ik het mooist vond, uitvergroot:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

One thought on “Jo van Hauwe, fotograaf

Geef een reactie

