Agenda (DIY)

Agenda (c) Clio

Agenda (c) Clio

Je kent dat gegeven wel, in de grote vakantie denk je: ‘ik koop een agenda’ om vervolgens te denken: ‘had ik nu maar een agenda in januari gekocht, zoals andere grote mensen en dus geen schoolagenda die stopt in augustus of juli.’ Dus dan zit ik daar, met een gat van vijf maanden. Om dit gat op te vullen, maakte ik een agenda. Niet alleen omdat de schoolagenda’s van de Hema nu minder mooi zijn dan vorig jaar, maar ook omdat ik er eens zin in had.

Ik moet zeggen, ik heb wel stiekem wat hulp ingeroepen voor de nodige inspiratie te verzamelen. Ik begon met alle datums te plakken in Indesign, maar gaf er al snel de brui aan. Vandaar dat ik een printbare agenda opgezocht heb. Zo kwam ik op twee interessante websites:
1) Waar haal je de inhoud? Dus enkel de laatste paar maanden werden zorgvuldig uitgeprint.
2) Wie deed het mij voor?
Maar zoals jullie zullen zien, lijkt mijn voorbeeld helemaal niet op het boekje van site 2.

** Benodigdheden **

– Karton (niet te dik, niet te dun)
– Verschillende soorten papier van vintage tot leuke kunstboekjes. Of foto’s, waarom niet! (Wil je niet knippen in jouw prenten, dan bestaat er nog steeds de printer).
– Schaar, lijm, potlood, gom, lat (altijd handig)
– Plastificieerpapier
– Een oud/nieuw bestekmaphaakje
– Onderlegger indien je een knoeier bent met de lijmstick
– Enige inspiratie op voorhand! (maak wat schetsen, hoe wil je dat iets eruitziet?)
– Eventueel kleurpotloden, om bepaalde elementen in te kleuren🙂

** Stappenplan **

zie onder slideshow

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

– Bepaal de grootte van je agendablaadjes. Zijn ze rond? Rechthoekig?
– Kies een karton uit (niet te groot en niet te dik). Leg je agendablaadjes erop om de grootte te kunnen afmeten. Nog iets zeer belangrijks: Hoe dik wil je je mapje? Vergeet dus niet om er in het midden een zeker spatie tussen te laten!
– Is je karton uitgesneden? Dan kan het versieren beginnen! Let wel op dat je geen te zware en dikke papier in het midden kleeft. Daar komt immers de plooi!
– Zodra je collage af is, kan je het geheel plastificeren. Dit hoeft niet, maar voor mij geeft het een gevoel van duurzaamheid en netheid.
– Hier komt de extra touch: vergeet dat witte lipje van je bestekmapje. geef er een extra touch aan! Leg je lipje op papier (de achterkant en dus niet de mooie kant) en trek hem om met potlood. Doe dit tweemaal en kleef ze dan aan elkaar. Leg het witte lipje erop en kleur het bolletje in. Zo kan je het gaatje maken met de perforator en goed zien waar je moet drukken. Je kan dit ook plastificeren, maar doe dan je gaatje pas hierna.
– Nog een extra touch zijn: prentjes in je agenda kleven, een eigen paperclip maken, wat leuks noteren… Kortom het einde hangt helemaal van jezelf af🙂

One thought on “Agenda (DIY)

Geef een reactie

