Organizer jewelry and make-up

organizer_camperfoelie.wordpress.comEr is al tijd in de nieuwe badkamer gestoken sinds de verhuis en deze keer werd het iets om mijn ochtendrituelen te vergemakkelijken. Zo bedacht ik deze organizer die je makkelijk aan de muur kan hangen met één enkel nageltje. Het is vrij snel gemaakt en je hebt er niet zoveel materiaal voor nodig. 

1) Je koopt een kader, ongeveer A3-grootte die niet veel weegt, of misschien wel, maar dan heb je ook een boor nodig en een vijs die deze kader aan de muur zal houden. Ik koos voor het ikea-model, simpel, strak en licht en… goedkoop.

Stiekem was dit een ikea-kader, een goedkope en de micaplaat ervan tussen gehaald.

Een kader uit de Ikea…
2) Je haalt uit deze kader de micaplaat en je bewerkt het karton dat overblijft. Hierbij ben ik zeer blij met de ikea-kader, deze heeft een stevige houten wand en dus geen karton, zoals zovele kaders hebben. Nu ga je op deze plaat behangpapier gaan kleven. Je kan zelf kiezen welke, maar ik koos voor een glanzende die waterafstotend is. Het wordt namelijk nogal vlug vochtig in de badkamer. Dit was de makkelijkste stap.

3) Nu komt een moeilijker stuk en dat is de zakjes maken. Zelf ben ik er nog niet zo’n krak in, dus ik vermoed dat het beter kan. Ik koos voor een groene stof, die bij het behang past. Ik ging gaan afmeten hoe hoog dit moet komen. Handig is om je shmink die er in moet, erbij te halen. Van zodra je weet hoe hoog de rand moet komen, kan je stof uitknippen en de randen omzoomen. Dit om te voorkomen dat je stof gaat pluchen.

TIP:
Maak een bootje als uitknipvorm uit de stof en dus geen rechthoek, zoals ik heb gedaan. De breedste kant bovenaan – zo kan je bij het stikken, extra ruimte laten per zakje en kan er dus shmink in die meer plaats inneemt. Bij mij viel het zeer smal uit.
TIP 2:
Dubbelvouwen van de stof is de boodschap, want de achterkant wordt op de achtergrond aka op het behang gekleefd!

omzoomen van de rand.

Omzoomen van de rand.

4) Van zodra je dat gedaan hebt, dan kan je de zakjes indelen. Ga gaan meten en verdeel naar believen. Ik koos voor eerst delen door twee en dan nog eens door twee (dus in 4). Teken de lijnen en stik er over met je naaimachine.

Afmeten van de groottes van de zakjes - stikken op deze lijnen.

Afmeten van de zakjes – stikken op deze lijnen.

5) Nu dit klaar is, bevestig je de zakjes aan de achtergrond met stevige lijm. Zie dat de voorste stof niet in de lijm geraakt, anders is je zakje toe…

6) Nu komen de touwen, ik gebruikte touw dat je kan vinden in elke creawinkel: de banier, Schleiper, …
Je bepaalt waar ze gaan komen, maakt sneetjes met een breekmes aan de randen (niet te ver, want anders zal je het zien). Je steekt de touwen langs weerszijden in deze sneetjes. Je spant de touwen op en plakt ze vast achteraan de kader. Ik gebruikte stevige plakband, werkt ook…

Eindlook

Eindlook

Klaar is je kader! Nu nog ophangen!

Bloemetjesspelden aan de rand geplaatst

Bloemetjesspelden aan de rand geplaatst

Eindlook aan de muur

Eindlook aan de muur

Geef een reactie

